En este momento estás viendo El projecte REDAQUA finalitza amb èxit i estableix els pròxims passos de cara a l’enfortiment de la formació i professionalització de el sector aqüícola nacional

El projecte REDAQUA finalitza amb èxit i estableix els pròxims passos de cara a l’enfortiment de la formació i professionalització de el sector aqüícola nacional

  • Autor de la entrada:

El projecte REDAQUA finalitza amb èxit i estableix els pròxims passos de cara a l’enfortiment de la formació i professionalització de el sector aqüícola nacional.

El Projecte REDAQUA, realitzat amb la col·laboració de la Fundació Biodiversitat, mitjançant el Programa plenamar, cofinançat pel FEMP

El projecte REDAQUA, executat pel consorci format per Clúster ACUIPLUS, la Universitat de Santiago de Compostel·la, la Universitat Autònoma de Barcelona, ​​la Universitat de Cadis i l’Institut d’Estudis Professionals Aqüícoles i Ambientals de Catalunya, arriba aquesta setmana a la seva fi, després un any d’intens treball i amb la satisfacció d’haver complert els objectius plantejats.

Aquest projecte, que veia els seus inicis al novembre de 2019, naixia amb l’objectiu de reforçar i potenciar el treball en xarxa, la transferència d’experiències i la col·laboració entre comunitat científica, centres de formació i el sector empresa en matèria de formació, investigació i innovació, per reforçar la competitivitat de el sector entorn a l’aqüicultura sostenible. Una iniciativa que ha comptat amb la col·laboració de la Fundació Biodiversitat, del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic a través del Programa plenamar, cofinançat pel Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

En primer lloc, s’ha dut a terme un estudi diagnòstic de la situació actual de l’estat de la formació i perfils professionals demandats, mitjançant un procés consultiu a les empreses de el sector i organitzacions professionals, de manera que poder analitzar el desajust existent i les necessitats en formació. Aquesta anàlisi s’ha completat amb l’organització de tallers de treball sectorials, de manera que es pogués conèixer les diferents realitats a les quals s’enfronta el sector orientat a peixos marins, peixos continentals, algues i bivalves. Així mateix, s’ha aprofundit en l’anàlisi de la situació de l’àmbit de la aquariologia.

Un dels punts forts de el projecte ha estat la creació d’una Xarxa de Formació i R + D + I, de la qual a dia d’avui formen part 20 entitats de referència de l’àmbit formatiu-investigador de el sector aqüícola espanyol, i en la qual s’espera comptar amb la inclusió de noves entitats i representants de la indústria, que continuïn treballant en les línies de treball iniciades.

Aquesta xarxa actua a més com a articulador de l’Observatori REDAQUA, ecosistema creat com a resultat final de el projecte, i des del qual es promourà la realització de noves iniciatives dirigides a el reforç de la formació i professionalització, a més de fer seguiment de les oportunitats de finançament en aquest àmbit . Així mateix, des de l’observatori es treballarà en la mediació laboral afavorint el contacte entre professionals i les persones en recerca de feina, a través d’una borsa virtual que recollirà les oportunitats d’ocupació i formació vinculades a el sector aqüícola.

A més, en el marc de el projecte s’han celebrat diverses jornades virtuals a través de les promoure la trobada entre l’àmbit formatiu i empresarial, treballant junts en la identificació de les necessitats i accions en què treballar, com ara el reforç de les competències transversals de l’alumnat, la utilització d’eines i metodologies alternatives de formació i especialment una major implicació de el sector empresarial, ja sigui a través de pràctiques, la possibilitat de realització de treballs de recerca o en la pròpia docència.

També cal destacar els seminaris formatius en modalitat on-line desenvolupats en el marc de el projecte, en els quals es van desenvolupar temàtiques d’actualitat en l’àmbit, destacant la implementació de noves tecnologies en la cadena de valor (eg Blockchain, big data i intel·ligència artificial ), la gestió sostenible o el desenvolupament d’altres tecnologies innovadores, com l’aqüicultura multitrófica integrada o els sistemes de recirculació, amb l’objectiu de per apropar als alumnes i futurs professionals els temes que preocupen al sector i que es contemplen com clares oportunitats de desenvolupament i creixement. Així mateix, s’ha realitzat una sessió específica orientada a la promoció de l’emprenedoria. Per a la realització d’aquests seminaris s’ha comptat amb la col·laboració de nombroses entitats de referència, encarregats d’oferir als participants en les sessions coneixements de valor sobre els temes tractats. Així, s’ha comptat amb la participació de la Universitat de Cantàbria, la Universitat de Vigo, la Universitat Politècnica de València, l’Aquàrium de Barcelona, ​​el Centre Tecnològic d’Aqüicultura d’Andalusia (CTAQUA), Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) , el Centre de Recerca en Tecnologies Marines, AZTI-Tecnalia o Wordline, així com la participació d’empreses de el sector com Aigua Natura dels Ports, Aquaponics Costa d’el Sol, Tilapez des de Colòmbia, Llavors de Cantàbric, Addapta Trace Technologies, Smalletec o Zoomare, els qui van transmetre la seva experiència des de la cadena de valor. Totes aquestes iniciatives estaran a disposició dels interessats a la plataforma formativa SmartWater Academy, emprada per al desenvolupament dels seminaris (https://www.smartwateracademy.com/).

En definitiva, REDAQUA ha permès constituir una unitat de treball des de la qual articular i treballar en xarxa en línies de treball específiques amb les que enfortir la formació i professionalització de el sector aqüícola nacional, apostant per les noves tecnologies i la incorporació de noves metodologies innovadores, a través de les quals promoure l’adquisició de competències transversals i una formació inter, multi i transdisciplinar. Si bé els objectius plantejats en aquest any de projecte s’han complert satisfactòriament, des de la Xarxa es continuarà treballant activament en les línies creades, alimentant els continguts de l’observatori i sempre a fi de reforçar la competitivitat de el sector des de la base d’una formació sòlida i de qualitat.

Noticia escrita per: Oscar Vallejo Soler